Találd meg a neked való futócipőt!

Találd meg a neked való futócipőt!

Új vagy a futás világában, vagy pont ellenkezőleg, már elkoptattad az előzőt és be szeretnél ruházni egy pár új futócipőre? Az elmúlt évtizedekben óriási fejlődésen ment keresztül az iparág, így egy jó futócipő tényleg sokat számít – sőt, alapja mindennek. Megújult futniszép.hu webshopunkban a Saucony modelljeit találhatod meg fantsztikus árakon, de mielőtt kiválasztanád a neten azt a darabot, amelyiknek a legszebb a színe, olvasd el az alábbi tippjeinket a számodra tökéletes lépő megtalálásához. 🙂

Próbáld fel!

A legjobb futócipő megtalálása értekében látogass el egy szakboltba, ahol a jól képzett személyzet figyelembe veszi az egyedi igényeidet, és segít kiválasztani számodra a legjobb cipőt. A szakboltban való vásárlás legnagyobb előnye, hogy fel is próbálhatod azt, tesztelheted a futópadon, és kitalálhatod, hogy melyik a legjobb választás. Új cipő vásárlása esetén a legfontosabb szempont a kényelem, tehát igyekezz minél többet felpróbálni, mielőtt végleges döntést hozol. Ha találsz egy leértékelt cipőt a webshopban, de nincs tapasztalod a típusról, először inkább próbáld fel egy rendes boltban, mielőtt nyélbe ütnéd az üzletet.

Testtartás elemzés

Amikor új futócipőt vásárolsz, a folyamat részét képezi a testtartás elemzés is, amikor a bolti eladó megnézi, hogy a lábad hogyan mozog, miközben a futópadon edzel. Az eladó megfigyeli, hogy lábad miként ér talajt: ha az jelentősen eltér a természetestől, akkor például a neutrális helyett például stabil vagy éppen pronáló cipőt javasol Neked. A rossz testtartás nemcsak a teljesítményedben tart vissza, hanem sérülésekhez is vezethet. A boltban kapott tanácsok mellett bízz az ösztöneidben is: ha igazán jól érzed magad egy pár cipőben, ami minden irányból jól tart, lépteid pedig könnyedek, akkor úgy tűnik, jól választottál.

Milyen futócipőt vegyél?

A legtöbb futócipő bolt alapvetően háromfajta futócipőt tart raktáron:

  • Pronáló: ne ilyesszen el az idegen szakszó: pofon egyszerű az egész! A befelé dőlő lábra használjuk ezt a kifejezést, azaz azokra, akiknek az átlagosnál sokkal beljebb van a láb támasztása. Miből tudhatod biztosan, hogy probáló lábtartásod van? A cipőid kopása belül erősebb, esetleg lúdtalpad van, a belső bokacsontod (igen, az a kiálló gömb alakú csont, ami kívül és belül is van) nagyon “beesik”.
    Itt fontos megjegyeznünk egy olyan alapvető hibát, melyet sokszor még az ehhez értő eladók is elkövetnek néha: az enyhén pronáló lábra sokszor alátámasztott cipőt javasolnak, amit jobb kétszer is átgondolni. A talp pronálása egy bizonyos mérsékig természtes, amelyet ha egyből alátámasztunk akkor lehet, hogy nagyobb gondot okozunk. A az alátámasztásnak köszönhetően a  talpizmainkat “megkíméljük” attól a hatástól, amely akkor érné azt, ha nem lenne alatta alátámasztás. Ugyanakor ezzel egyben “ellustul”, elsorvadhat az adott talpizmunk, amely csak ront a helyzeten. Ezzel ellentétben némi plusz odafigyeléssel tehetünk azért, hogy visszájára fordítsuk a pronációt. Jobban döntesz, ha veszel egy egyszerű, alátámasztás nélküli cipőt, de megfogadod a következőket: talperősítő gyakorlatokat végzel, megfelelő felkészülés után fokozatosan mezítláb futsz füves talajon (és ígérd meg, hogy nem januárban :O), mobilizációs gyakorlatokat végzel, rendesen kiphened magad (igen, fontosabb, mint hinnéd!), tudatosítod futótechnikád, használsz smr hengert, és a kedvesedtől kérsz finom talpmasszázst (írok receptet, ha szép szóval nem tudod meggyőzni, de barterben általában meg lehet állapodni, tapasztalatból beszélek! :P)
  • Szupináló: előzővel ellentétben külsőtalp élen jársz, a cipőd kívül kopik el, és még egy biztos jel: a talpadon ott erősebb a bőrkeményedés, ahol jobban terheled, azaz ebben az esetben a sarkad külső részén és a kislábujjad alatti részen.
  • Neutrális: a tipikus semleges edzőcipők mérsékelt oldaltartással bírnak, némi rezgéscsillapítással egyetemben.
  • Stabil: olyan futók számára tervezve, akiknek nagyon elmozdul a lábuk a futás során, így komolyabb stabiliziációra és tompításra van szükség.

Cipőstílusok

A cipőboltok jellemzően számos különféle cipőstílust kínálnak. Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni: kérdezd a bolti eladókat, ha nem vagy biztos magadban.

  • Utcai cipők: ez a fajta futócipő járdára és kemény talajra készült, a talpán kapaszkodókkal – az utcai futóversenyekre a legjobb választás, és kiváló edzőcipő, ha városban élsz.
  • Terepcipők: a terepcipők terepfutásra vannak kialakítva, ahol a lábad sziklával, fagyökerekkel, sárral és természetes talajjal érintkezik. A fő különbség a talpában rejlik, mivel a terepcipők agresszívabb kialakítással bírnak az egyenetlen talajon való stabilitás, tartás és talpvédelem biztosítása érdekében. Érdemes megemlíteni azt is, hogy előfordulhat, hogy a számodra legjobb választásnak tűnő cipő színe nem tetszik. Tudjuk, hogy a szépségért meg kell szenvedni: de ez esetben inkább nem ajánlott. Ne hagyd, hogy a divat diktálja a választásodat, inkább egy kényelmes pár cipőre ruházz be. A csili-vili cipők úgyis hamar elkopnak… Ha pedig a kinézetet részesíted előnyben a kényelemmel szemben, a sérülést kockáztatod.

Méretezés

Ha sikerült megtalálnod a neked való stílust, nem szabad megfeledkeznek a helyes méret meghatározásáról sem. Futás közben lábad kissé megduzzad, így a passzentos cipőt szűknek érzed majd. Ne a cipőre írt számod lesd, hanem győződj meg róla magad, hogy nem nyom–e sehol. A tökéletes méret kiválasztásához jótanács, hogy legyen egy hüvelykujj vastagságnyi szabad hely a lábujjad és a cipő eleje között. Ha nem tartod be ezt az alapszabályt, hamar lehorzsolod majd lábujjadat, és akár a lábkörmöd is leeshet. Ha szokatlanul széles lábformád van, érdemes szélesebb fazonú futócipőt kérned. Ha nem tudsz dönteni, jó ötlet felemás cipőt húzni, így hamar ráérzel majd, hogy melyik lábadon áll kényelmesebben a cipő. Bátran sétálj egy kicsit, mielőtt megvásárolnád a kiszemelt cipőt. Miután sikerült megtalálnod a tökéletes darabot, olvasd el következő cikkünket az új futócipő betöréséről is!

Kiemelt kép forrása: futolepes.com