Futás és dohányzás: mi az igazság?

Bár a futóinkra, olvasóinkra, és összességében a futó társadalomra nem jellemző a dohányzás, általánosságban mégis korunk egyik legelterjedtebb rossz szokása, így biztosan akad olyan ember, aki bár sportol, fut, de mellett cigarettázik is. Szóval ha nincsenek is olyan sokan, (reméljük, így van!) de Nekik készítettünk erről a témáról egy cikket, mert nagyon fontos tanácsokat találnak benne. Manapság az egészséges életmód virágkorát éljük, és az élet minden terén egyre tudatosabb látásmódra tér át a világ, ezzel együtt a dohányzásra is egyre kevesebben szoknak rá, de 30 éve ez nem volt teljesen így. Sok fiatal, akiknek akkor rossz szokásává vált a dohányzás, talán nem is voltak teljesen tudatában annak, hogy mennyire kártékony hatással van ez a szervezetükre, azóta pedig a cigaretta rabjává válva nem tudják letenni – függetlenül attól, hogy egyébként mindent megtesznek az egészséges életmódért. Nem ítélünk el tehát senkit, akinek ez a káros szenvedélye, viszont ösztönözzük őket arra, hogy mielőbb tegyék le valahogyan a cigit, ebben adunk néhány tanácsot.

A futás és a dohányzás nemigen jár kéz-a-kézben, azonban a futás akár segíthet is a leszokásban.

A cigarettázás legsúlyosabb betegségeit sajnos nem kell ismertetnünk, de számos olyan hatást is gyakorol az emberi szervezetre, melyekről nem is gondolnánk, hogy a dohányzás az okozója. Az, aki renedszeresen “füstöl”, sokkal nehezebben vesz levegőt, mint nem dohányzó társaink: a kátrány és egyéb összetevők lerakódást okoznak a tüdőben. Megemeli a pulzusodat, hiszen az artériákat is eltömíti, mely egy megterhelő mozdulatsornál még érezhetőbb, sokkal nagyobb erőfeszítést igényel.

Dohányzás és állóképesség

Egyes futók továbbra is úgy hiszik, hogy a dohányzás semmilyen hatással sincs fittségükre. Mindannyian ismerünk egy hihetetlen maratonistát, aki láncdohányos, vagy egy futót, aki elszív egy dobozzal nap mint nap, majd simán rója a köröket a pályán.

Az edzés segít enyhíteni a dohányzás némely negatív hatását a “Herkules” típusú egyéneknél, de ez ne tévesszen meg senkit, hiszen mégsem képes helyrehozni a károkat.

A futók sokkal többet profitálhatnak, ha teljesen leszoknak. A dohányzás még a viszonylag fiatal, lendületes egyének esetén is károsan hat a fizikumára. Egyes tanulmányok szerint a dohányosok rosszabb fizikai állóképességgel bírnak a nem-dohányosokhoz képest, még ha hasonló edzettségi szintű dohányos és nem-dohányos embereket hasonlítunk is össze. 

Az edzés nem képes kitörölni a dohányzás nyomait, de az aktív életvitel hosszú távon segíthet leszokni. Tehát ha még nehezebbnek is tűnik az edzés, ne add fel!

A futás csökkenti a sóvárgást

A leszokás nem könnyű feladat, de az edzés segít elterelni a figyelmedet. A futás természetes úton szabadít fel endorfint és kiválóan helyettesíti azt a kielégítő érzetet, melyet a dohányosok cigizés közben éreznek. Eltereli a gondolatokat, szó szerint lefoglala az agyunkat, egy fárasztó edzés közben és után garantáltan nem a cigaretta lesz az, melyre vágyunk majd. A futás úgyszintén segít az elvonási tünetek és a stressz legyűrésében is.  

Az edzés dohányzásról való leszokáshoz való használata sokkal könnyebbé teszi az átállást, egyúttal javítja a jövőbeli egészségedet. Amint leszoksz, a tüdőfunkciók javulnak, a pulzus csökken, a véráramlás pedig növekszik, ami segít folytatni a megkezdett utadat. 

Gyors javulás

A hosszú távú dohányzás mellékhatásai egészségedre nézve nem túl rózsásak, de még a kemény dohányosokra is igaz, hogy sohasem késő leszokni! A leszokást követő első évben a tüdőkapacitás 10%-kal is növekedhet.

Az egészségügyi szervezetek szerint ez jelentős kihatással van az egyén későbbi életminőségére, egyúttal javítja az általános közérzetet. A dohányzásról való leszokást követő 2-12 hétben a vérkeringés javulást mutat. Ez minden fizikai aktivitást, beleértve a sétát és a futást is nagyban megkönnyíti. 

Tehát még ha nehezedre is esik a leszokás, ne add fel! Húzz futócipőt és irány a természet!

Hogyan szokj le?

  • Tervezd meg a leszokást: Az emberek jobb eséllyel maradnak nem-dohányzók, ha megtervezik a leszokást. Már a leszokás megkezdésekor távolíts el minden dohányzással kapcsolatos dolgot (öngyújtót, hamutál, stb.), és oszd meg barátaiddal és családtagjaiddal is, hogy mostantól nem dohányzol. Hajlamosak vagyunk helyesen cselekedni, ha megosztjuk másokkal terveinket. Jobban tartjuk magunkat elveinkhez, ha azokról mások is tudnak.
  • Ismerd meg a leszokáshoz vezető okokat: Ha nem vagy tisztában a dohányzásról való leszokás motivációit illetően, nem valószínű, hogy teljesen elkötelezett nem-dohányzó lesz belőled. Teljes mértékben tisztában kell lenned azzal, miért is akarsz változtatni. Írd le az okaidat, és akár tedd ki otthonodban egy jól látható helyre, hogy gyengébb pillanataidban a listára pillantva újra erőre kaphass. Így sokkal inkább dohányfüstmentes életet élhetsz!
  • Összpontosíts a nem-dohányzó lét előnyeire: Egy napi egy dobozt elszívó dohányos egy vagyont költ a cigarettára. Gondolj bele, mi mindenre költhetnéd azt a sok pénzt! Hogyan hálálná meg egészséged, ha nem dohányoznál? Mennyire lennél aktív? Milyen egyéb előnyöket észlelnél a leszokás után?
  • Könnyítsd meg a dolgodat: Nyilván nem hagynál csokoládét magad körül, ha éppen le akarsz adni pár kilót. Ennek megfelelően győződj meg arról is, hogy nem találsz karnyútásnyira egy dobozzal a táskádban vagy az otthonodban. Hogy leküzdd a kísértést, ne is legyenek tartalékok sehol. Az első két hétben kerüld más dohányosok társaságát is!
  • Összpontosíts egy új fejezetre: Ismerd fel, hogy életed egy új szakaszba jutott. A dohányzás egy rossz szokás, mely egykor életed része volt, de már egyáltalán nem vall rád. Elkötelezted magad a változtatás mellett. Összpontosíts a jövőre; a boldogabb, egészségesebb és dohányfüstmentes életedre!
  • Pozitívan állj hozzá a sóvárgáshoz: Ha bevillan a régi késztetés, helyette csinálj valami mást. Menj le-fel a lépcsőkön, igyál egy pohár vizet, végy egy mély levegőt, majd lassan ereszd ki. A sóvárgás csúcsa csak pár másodpercig tart, ami átsegít téged a mélyponton.
  • Törődj magaddal: Ha átmentél egy vizsgán vagy új munkát kaptál, valahogy másként ünnepelj, mint eddig. A nem dohányossá válás komoly eredmény, amit szintén meg kell ünnepelni!

bejegyzés megosztása

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Nyomatatás

Hasonló bejegyzések

Close Menu